המושג ″נגישות″ מתייחס ליצירת סביבה המאפשרת השתתפות ותפקוד מיטביים.
″נגישות″ היא תוצר של תפיסת עולם הרואה את מצבו של אדם כתולדה של יחסי גומלין בין מצבו הגופני, השכלי או הנפשי לבין הפעילויות שהוא מבצע בחיי היומיום והגורמים הסביבתיים המאפשרים או המעכבים השתתפות של האדם בחיי המשפחה, הקהילה והחברה.
″נגישות" – אפשרות הגעה למקום, תנועה והתמצאות בו, שימוש והנאה משירות, קבלת מידע הניתן או המופק במסגרת מקום או שירות או בקשר אליהם, שימוש במתקניהם והשתתפות בתכניות ובפעילויות המתקיימות בהם, והכול באופן שוויוני, מכובד, עצמאי ובטיחותי″ (חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ״ח־1998, סעיף 19 א'.
המודעות הגוברת לנושא הנגישות לצד החקיקה בתחום, ניכרת כיום במבנים ציבוריים, עסקים שונים וכו'. מעבר לכך כחברה חלה עלינו חובה ערכית ומוסרית לאפשר לאנשים עם מוגבלויות קיום שוויוני בכל תחום. בניית סביבה נגישה והתאמתה הן מבחינה פיזית והן מבחינה אנושית ושירותית, תאפשר לאנשים עם מוגבלויות לתפקד באופן מלא, מכובד ועצמאי.
להלן עקרונות הנגישות:
עקרונות נגישות לעסקים
הרעיון הבסיסי ביותר בתחום נגישות לעסקים ומבנים, הינו עקרון ההכלה.
עפ"י עקרון זה, אנשים בעלי מוגבלות הם חלק מהציבור ויש לאפשר להם להתנהל באופן שווה ככלל הציבור וללא הפרדה. לכן לדוג' עסק נגיש שבו למשל יש דלת/כניסה אחורית נגישה, אינו מקיים עיקרון זה, זאת מכיוון שהעסק "מפריד" בין בעלי מוגבלות הנכנסים בכניסה נפרדת לבין כלל הציבור שנכנס דרך הכניסה הראשית.
עקרון הרצף
עיקרון הרצף מתייחס למהלך רצף הפעולות השלם, שאדם עם מוגבלות נדרש לבצע בכדי לקבל שירות, השקעה ובזמן סביר. כדי לקיים עקרון זה הסביבה והשירות צריכים להיות נגישים, שכן נתק ברצף הפעולות עלול לשבש את השלמת הפעולה המתבצעת.
לדוג' אדם המתנייד באמצעות כיסא גלגלים ומגיע לחנות המספקת שירות (חברת סלולר, בית מרקחת וכו')- עובר מס' שלבים עד שהוא מגיע לחנות וביניהם: חנייה, מעלית, כניסה לחנות, אזור המתנה ובסופו של דבר השירות. כל אלו חייבים כאמור להיות נגישים.
עקרון הגמישות ואספקת התאמות זמינות
יש להתאים את בית העסק/המבנה, כך שיהיה נגיש ויענה על צרכיהם השונים של אנשים בעלי מוגבלויות. ההתאמות צריכות להיות גמישות ומגוונות, לשם כך יש לערוך סקר נגישות, שנערך ע"י יועץ נגישות מורשה, הסקר מאפשר להבין אילו פתרונות נגישות ניתן וצריך ליישם בבית העסק עפ"י התקנות.
הבטחת נגישות בתקופת מעבר
מכיוון שיישום התקנות השונות של "חוק הנגישות" הינו תהליך ארוך שנמשך מס' שנים (לינק לזמנים- להוסיף). יש ליישם פתרונות עד לתאריך סיום ההנגשה. לדוג': בבניין של בנק מרכזי שאין בו מעלית, יש להציב עמדה נגישה בקומת הקרקע, הנותנת את סוג השירות שניתן בקומות העליונות, זאת כדי שאנשים שלא יכולים לטפס במדרגות יקבלו שירות זהה.
לסיכום, כל עסק קטן וגדול יכול להפוך לנגיש לאנשים עם מוגבלות ובכל נעניין ניתן להתייעץ עם יועץ נגישות, שיסייע לכם בהנגשת העסק לפי דרישות החוק ותקנותיו.